هفت راه موفق برای تربیت کودک باهوش از نظر مالی
نوشته شده توسط fourat8 در ساعت 7:1



شاید برای شما آسان و هوشمندانه به نظر برسد که به فرزندتان  تربیت مالی کودک زهرا شیراحمدی بیاموزید عاقلانه خرج کند و پول پس انداز کند، اما به یاد داشته باشید که فرهنگ مصرف از قبل شروع به تأثیرگذاری روی فرزند شما کرده است. کودکان نیز مانند بزرگسالان مدام با پیام هایی در مورد خرج کردن پول بمباران می شوند و ما باید با آن مقابله کنیم وقتی صحبت از پول می شود، هر چه زودتر عادت های خوب را در خود ایجاد کنند، بهتر است آموزش مدیریت پول به بچه ها آسان تر و سرگرم کننده تر است در این مقاله هفت ترفند برای یادگیری امور مالی را بیاموزید و آن را از یک موضوع خسته کننده به یک موضوع سرگرم کننده تبدیل کنید.


1. به فرزندتان حساب بدهید

فقط به این دلیل که کودک نمی تواند صورتحساب را تغییر دهد به این معنی نیست که خودش نباید صورت حساب را دریافت کند. قرار دادن کودکان در معرض پول، پایه و اساس سواد مالی را ایجاد می کند، به همان ترتیبی که خواندن با صدای بلند پایه های سواد را ایجاد می کند.

در سالهای پیش دبستانی، مقداری تجربه عملی کافی است. کودکان خردسال زمانی بهتر یاد می گیرند که بتوانند آنچه را که به آنها آموزش داده می شود لمس کرده و نگه دارند. بنابراین گاهی اوقات اجازه دهید کودک سه ساله شما به یک فروشنده یا مغازه پول بدهد. البته بهتر است که ضدعفونی کردن دستان خود را در نظر داشته باشید. همچنین به کودک چهار ساله خود اجازه دهید در قلک پس انداز کند. وانمود کردن مانند یک فروشگاه یا بانک یک راه سرگرم کننده برای کودکان پیش دبستانی است تا یاد بگیرند که با پول می توان چیزهایی خرید.

همچنین اگر فرزندتان سکه صد دلاری را با سکه پانصد دلاری اشتباه گرفت و یا دیدید او از یک کیسه پول به عنوان پتو برای عروسک استفاده می کند، نگران نباشید، زیرا این رفتار در سنین مدرسه طبیعی است.

2. فقط یک مصرف کننده نباشید

چند نفر از شما تقریباً هر وسیله ای را دور می اندازید تا زمانی که خراب شود و یک دستگاه دیگر بخرید؟ فقط یک بار از چند لباس و کفش استفاده کرده اید؟ چند تا کشو این همه چیز دارید که نمی دانید چرا آنها را خریده اید؟ با آموزش ارزش چیزها به فرزندتان، پایه و اساس سواد مالی را پی ریزی می کنید. پس "ذهن گمشده" را تغییر دهید و یاد می گیریم بدون خرید ببخشیم. این حرف ها به این معناست که نباید چیزهای بیهوده را دور بیندازیم و خانه را به انباری پر از چیزهای بیهوده تبدیل کنیم، بلکه معنای استفاده درست از وسایل را یاد بگیریم و از این چیزها بیشتر به افرادی که نیاز دارند بدهیم. کودکان می توانند یاد بگیرند که ارزش مراقبت از ثروت را دارد. به عنوان مثال، اگر کودکتان کتابی را به زمین می‌اندازد، به او توضیح دهید که پرتاب کردن کتاب می‌تواند به آن آسیب برساند و مراقبت از کتاب‌ها به ماندگاری طولانی‌تری کمک می‌کند.

اگر چیزی خراب شود، کودک شما با افتخار می گوید: "اشکالی ندارد، یکی دیگر می خریم!" اعلام می کند که از این لحظه برای یادگیری استفاده کنید. به دقت توضیح دهید که خرید یک جایگزین هزینه بر خواهد داشت و باید تصمیم بگیرید که آیا خرج کردن آن ایده خوبی است یا خیر. این منجر به بحث های جالب در مورد چیزهای گران دیگر مانند غذا، اجاره و خریدهای مختلف می شود.

اگر برخی از لباس‌های فرزندتان برای او خیلی کوچک است، از او کمک بخواهید که آنها را بشویید و تا کنید تا بتوانید آن‌ها را به یکی از اقوام کوچک‌تر یا خیریه بدهید. تغییر نگرش «شکن، رها کن، یکی دیگر بخر» با مفاهیمی مانند «اسراف نکن»، «استفاده» و «پس‌انداز» می‌تواند حتی به کودکان خردسال کمک کند تا پایه‌ای از عادات خوب خرج کردن را بسازند.

3. اهمال کاری را تشویق کنید

من الآن اونو می خوام! چند بار این جمله را در این هفته شنیده اید؟ کودکان به طور طبیعی به دنبال ارضای فوری هستند، اما مهم است که آنها صبر را بیاموزند توانایی صبر کردن و به تاخیر انداختن، توانایی به دست نیاوردن چیزی فورا، زمانی است که بچه ها پول را می فهمند

یادگیری صبر کردن را نیز می توان به کودکانی که هنوز از پول استفاده نمی کنند آموزش داد. اگر کودکتان در حین تمیز کردن یک لیوان شیر درخواست کرد، فورا جارو را کنار نگذارید. به او توضیح دهید که بعد از اتمام کار به او شیر می دهید. اگر او لباس به اصطلاح پرنسسی دیگری را که قبلاً دارد درخواست کرد، به او پیشنهاد دهید که آن را در لیست آرزوهای تولدش قرار دهد. ایجاد فرصت هایی برای به تاخیر انداختن رضایت یکی از بهترین هدایایی است که والدین می توانند به فرزندان خود بدهند.

در حدود سن 5 سالگی، کودکان می توانند با پول خود شروع به تمرین کنند. با یک دوره انتظار کوتاه شروع کنید. به عنوان مثال، به کودک 5 ساله خود کمک کنید تا پول خود را برای خرید یک بستنی یا یک تخته شکلات پس انداز کند. یک اسکناس هزار تومانی به او بدهید و توضیح دهید که هفته آینده هزار تومان دیگر به او می دهید و سپس می توانید بیرون بروید و آن غذا را بخرید. البته اگه امروز هزار تومن پیدا کنی!

از طرف دیگر، می توانید از آنها بخواهید که با انجام کارهای اضافی خانه، هزینه های پزشکی را به دست آورند. همانطور که کودک شما رشد می کند، توانایی او در انتظار بهبود می یابد. اگر دانش آموز ابتدایی شما یک ابزار جدید می خواهد، به او بگویید که اکنون توانایی خرید آن را ندارد، اما اگر واقعاً بخواهد می تواند پس انداز کند و به او کمک کنید تا برای پس انداز پول برنامه ریزی کند.

احتمالاً از قبل ناله و ناله های بیشتری می شنوید، اما زمانی که فرزندتان بتواند آنچه را که برای خودش می خواهد به دست آورد، عزت نفس او افزایش می یابد.

4. تابوها را بشکنید

برخی افراد فکر می کنند صحبت کردن در مورد پول با کودکان نامناسب است، اما کارشناسان می گویند کودکان از این بحث سود می برند. در غیر این صورت، ممکن است دچار توهماتی شوند، مانند این که باور کنند یک کارت اعتباری هرگز منقضی نمی شود، یا اینکه اگر خراب کنید، می توانید به راحتی کارت اعتباری دیگری دریافت کنید.

حتی اگر از نظر مالی مشکل دارید، از به اشتراک گذاشتن مفاهیم مالی با فرزندان خود نترسید و آن را فرصتی برای کل خانواده برای یادگیری مهارت های جدید بدانید.

به صورت روزانه، شکستن این تابو می تواند به سادگی صحبت کردن با صدای بلند باشد. به عنوان مثال، هنگام برداشت پول از دستگاه خودپرداز، می توانید بگویید: "من پول را در بانک واریز کرده ام و اکنون مقداری پول برداشت خواهم کرد." این باعث می شود کودک متوجه شود که پول از جایی نمی آید.

طرز فکر خرید خود را مشخص کنید. مثلاً بگویید: اگر این سفره زیبا را بخرم، این هفته پول بنزین ندارم. ارزش بنزین از سفره بیشتر است، بنابراین فکر نمی کنم سفره بخرم. این نوع نظرات نشان می دهد که گاهی اوقات بهترین تصمیمات خرج کردن گرفته نمی شود.

به یاد داشته باشید که این آموزش ها را به صورت سرد و غیر رسمی انجام دهید و نباید زیاد باشد. بسیاری از توضیحات کوتاه بهتر از توضیحات طولانی هستند.

5. الگوی خوبی باشید

کاری که انجام می دهید بیشتر از آنچه شما می گویید بر فرزندتان تأثیر می گذارد. اگر می خواهید فرزندتان یاد بگیرد که پس انداز کند، خودتان مقداری پول پس انداز کنید و به فرزندتان بگویید که دارید این کار را انجام می دهید. اگر می خواهید او ارزش خیریه را بیاموزد، کمک مالی به یک موسسه خیریه یا داوطلبانه را در نظر بگیرید. فرزندتان را در این فعالیت ها مشارکت دهید.

6. اجازه دهید آموزش دهند

یادگیری مدیریت پول به تمرین نیاز دارد. بنابراین برای بازی کردن با کودک نوپاتان پول جعلی بگیرید و به فرزند بزرگترتان پول واقعی بدهید.

داشتن قلک نیز ایده خوبی است، حتی برای کودکانی که کمک هزینه دریافت نمی کنند. یک کودک پنج ساله ممکن است با پیدا کردن یک سکه و گذاشتن آن در قلک خود شما را غافلگیر کند، حتی اگر مفهوم پس انداز را برای هدفی درک نکند، او در حال تمرین پس انداز است و این یک شروع عالی است.

7. به جای آموزش، داستان بگویید

اگر در مورد هزینه های مسئولانه مجری رادیو  صحبت کنید، با انزجار یا سردرگمی فرزندتان مواجه خواهید شد. اما اگر داستانی در مورد کودکی تعریف کنید که باید بین خرید ناهار و خرید یک اکشن فیگور مرد عنکبوتی تصمیم بگیرد، احتمال زیادی وجود دارد که فرزندتان به این داستان کشیده شود. وقتی ما از داستان و موسیقی برای توضیح مفاهیم استفاده می کنیم، بچه ها واقعا درک می کنند.